وضعیت کار IT در کانادا - قسمت سوم

موضوع ایندفعه به پاسخگوئی سئوالات قبل مربوط میشود و با تشکر از شما که در این بحث شرکت کردید و راه حل دادید.

- سابقه کار کانادائی (Canadian Experience):
متاسفانه کار زیادی در این مورد نمی شود کرد. بهترین اینست که ابتدا یک مقدار کوتاه بیائید و از هر فرصتی هر چند کوچک استفاده کنید که شغلی نزدیک به تجارب خودتان پیدا کنید. مطمئن باشید  پلهای ترقی را میشود سریع بالا رفت.

- نا همگونی و یا زیادخواهی از داوطلبان:
خیلی از مواردی که خواسته شده نترسید. در بسیاری از موارد دیده شده است که آگهی های استخدامی را بخشهای پرسنلی شرکتها تهیه کرده اند که اولا دیده خوبی نسبت به قضیه ندارند. دوما شاید به نحوی میخواهند جسارت داوطلبان را به سنجند سوما در خیلی موارد دید معیار های شما و شرکتها از تجارب خواسته شده یکسان نیست و چه بسا خیلی کمتر از چیزی است که شما می پندارید. خلاصه کلام: از فرستادن رزومه اجتناب نکنید و خودتان را دست کم نگیرید (تجربه شخصی) و رزومه خوبی داشتن خیلی مهم است.

- مشکل زبان:
این مشکل فقط و فقط به دست خودتان حل میشود و باید تلاش خودتان را انجام دهید.

- سطح اطلاعات ما از موارد فوق چقدر باید باشد تا جذب بازار کار شویم؟
این سئوال سختی است ولی دانستن یک زبان برنامه نویسی روز و یک بانک اطلاعاتی مطرح شانس شما را خیلی افزایش میدهد.

- اگر تجربه کافی در بعضی از موارد فوق نداشته باشیم چطور میتوان این تجارب را کسب کرد؟
از انجام هر گونه کاری حتی داوطلبانه روی گردان نباشید. "تجربه فقط در محل کار گیر میاد"

- آیا باید توسط کتاب خودآموزی کنیم ؟
در اکثر اوقات نتیجه ای که شما از خودآموزی میگیرید بسیار بهتر از کلاسهاست و هزینه کمتری دارد. کالجها همیشه آنطور که فکر میکنید به شما چیز یاد نمیدهند!

- آیا بایستی به کالج و یا دانشگاه برویم؟ کدامشان نتیجه بهتری را در بر خواهند داشت؟
- آیا پس از آموختن موارد فوق با توجه به اینکه تجربه کار در زمینه بسیار مهم است میتوان امیدوار بود که شغل مناسبی پیدا کرد؟

هر دو آنها خوبند ولی در کار آی تی مهمتر خود شما هستید تا آن دو! از آنجائیکه اکثر تازه مهاجران دارای لیسانس هستند فکر میکنم بهترین راه حل در ابتدا پیدا کردن یک کار سپس گرفتن یک تصدیق یا سرتیفیکیت در ضمینه ای مورد علاقه شماست و سپس جهشی از روی کار قبلی به فرصتهای جدیدی که موجود خواهند بود. نکته مهم اینست که : فرصتهای جدید را شما برای خودتان بوجود می آورد نه دیگران و زمانه برای شما.

- سریعترین راه جذب بازار کار شدن چیست؟
شروع کردن از موقعیتهای (Position) نسبتا پائین تخصصی - بالابردن سطح معلومات و نمایش توانائیهای شما در محیط کاری خودتان - جهش برای دستیابی برای موقعیت های بهتر.

بحث آینده: Networking

وضعیت کار IT در کانادا - قسمت دوم

(دیگه اینقدر دیر دارم مینویسم که رشته داستان ازدست خودم هم در رفته و مجبورم یکبار به یادداشت قبلی نگاهی بندازم تا ببینم اصلا کجای داستان بودیم !!)

حرکت سریع و تکامل زبانهای برنامه نویسی و از طرفی همه گیر شدن اینترنت در این دهکده جهانی؛ نسل جدیدی از برنامه نویسی را به همراه خود آورد که با مقتضیات زمانه همگون باشد. اکثر برنامه نویس ها بسوی صفحات وب حمله ور شدند و در پشت آنها هم بانک های اطلاعاتی دامنه خود را بروی این صفحات گسترش دادند. با فراگیر شدن بیشتر ارتباطات از طریق اینترنت آن هم به این گونه که تقریبا هر کسی در آمریکای شمالی میتواند در منزل خود یک خط پرسرعت همیشه برقرار داشته باشد؛ باعث شد که اکثر مکالمات؛ مکاتبات و خرید و فروش ها بر روی این سرویس برقرار شود و به همین ترتیب نیز اهمیت ارتباطی پایگاههای اطلاعاتی با یکدیگر و مقوله بسیار حساس امنیت جای خود را در آی تی باز کرد.

همه این داستانسرائیها برای این بود که دید نسبتا کلی به این مقوله داشته باشیم (البته شما دارید من برای خودم گفتم که یادم نره !!) ولی میدانم آنچه که برای همه مخصوصا تازه مهاجران مهم است اینست که خب ما در این وضعیت باید چه مطالعات و توانائیهائی داشته باشیم که مسیر موفقی را بگذرانیم!؟ سئوال سختی است شاید با نگرشی بر روی فرصتهای شغلی موجود بتوانیم تا حدی جواب را بیابیم ولی مشخصا پیمودم راه از دانستن راه مهمتر است.  (متریکس هم عجب فیلمیه !!)

من سعی میکنم این مطلب را در دو بخش عنوان کنم که اولا فرصت های شغلی موجود چگونه اند؟ دوما اگر سطح اطلاعاتی ما چندان با وضعیت موجود نمی خواند چطور می توان به این سطح رسید؟
 
توضیح : اگر فکر میکنید من خودم به سطح قابل توجه ای رسیدم و بقولی علامه ای شدم که میتوانم برای شما موعظه میکنم سخت در اشتباهید ! من خودم هم نیازمند کمک همه عزیزان مطلع هستم و باید بدانید من در جوارتون طلبه ای بیش نیستم ! قصدم فقط این است که این مطلب را به کمک تک تک شما به یک سرانجامی برسانیم. التماس و دعا ....

بررسی فرصتهای شغلی موجود:
این بررسی را میشود به دوگونه انجام داد.

۱- بررسی کلی:
با نگرشی به فرصت های شغلی موجود میشود چند مشکل عمده را مشاهده کرد.

- سابقه کار کانادائی (Canadian Experience): متاسفانه اولین وبزرگترین مشکلی که گریبان گیر همه تازه واردان (در وضعیت فعلی) میشود. اکثر فرصتهای شغلی مناسب موجود برای سابقه های کاری بالای ۵ سال کانادائی میباشند که قضیه را برای تازه مهاجران مشکل میکند.

- نا همگونی و یا زیادخواهی از داوطلبان: دربعضی از موارد آنچنان تخصص های مورد نیاز را مانند مسلسل کنار هم گذاشته اند که باعث حیرت میشود؛ چطور یک نفر میتواند همه این تخصص ها را یکجا داشته باشد!!

- تعداد زیاد متقاضیان رشته آی تی!

- مشکل زبان: دیگر تقریبا هر جائی نگاه کنید جمله معروف (Must have excellent communication skills (written and oral کاملا به چشم میخورد که باعث عقب نشینی تازه مهاجران جهت اقدام میشود.

۲- بررسی تخصصی:
اکثر فرصتهای موجود حول و حوش تخصص های زیر دیده میشوند:

 Java ,MS SQL, VB, COM , ASP, XML, .NET , J2EE , DB2 , Oracle

که عمدتا مقوله بانکها اطلاعاتی همه جا به چشم میخورد. ولی سئوالاتی که ممکن است برای هر تازه واردی مطرح بشود این است که:
 
- سطح اطلاعات ما از موارد فوق چقدر باید باشد تا جذب بازار کار شویم؟
- اگر تجربه کافی در بعضی از موارد فوق نداشته باشیم چطور میتوان این تجارب را کسب کرد؟
- آیا باید توسط کتاب خودآموزی کنیم ؟
- آیا بایستی به کالج و یا دانشگاه برویم؟ کدامشان نتیجه بهتری را در بر خواهند داشت؟
- گرفتن سرتیفی کیت ها چقدر میتواند در پیدا کردن کار موثر باشد ؟ آیا صرفا گرفتن فقط سرتیفی کیت کافیست؟
- آیا پس از آموختن موارد فوق با توجه به اینکه تجربه کار در زمینه بسیار مهم است میتوان امیدوار بود که شغل مناسبی پیدا کرد؟
- سریعترین راه جذب بازار کار شدن چیست؟
.....

نظر شما چیست؟ آیا برای این سئوالات جوابی دارید؟ فکر میکنید بهترین راه حل چیست؟

وضعیت کار IT در کانادا - بحث مقدماتی

بطور کلی ای تی در دهه گذشته ناگهان در امریکای شمالی شکوفا شد و آنچنان اهمیت آن بالا رفت که در آن زمان تقریبا هر کسی دستش به کیبورد خورده بود میتواست کار خوب و حسابی نون آب داری پیدا کنه ! بالا رفتن تب ای تی هر کسی وامیداشت تا سریعتر خودش را به این قطار سریع السیر برساند و به هر روشی که شده سوار بشود! روی آوردن موج گسترده مردم به این رشته چنان بود که تقریبا میتوانستید هر کسی را از هر رشته های تخصصی دیگری در این رشته ببینید و اولین الویت کاری و دانشگاهی بشمار میرفت و همین باعث شد که کالجهای تخصصی و موسسات آموزشی مثل قارچ سر از زمین در بیاورد و از فرصت پیش آمده و جو فکری موجود آن زمان حداکثر استفاده را بکنند و باعث  رو به اشباع شدن بازار کار در پایان دهه قبل شوند و با تغییر وضعیت اقتصادی و دیگر رخدادهای دیگر سیاسی کمکی بودند تا این فواره پر جوش و خروش سیر نزولی خودش را سریعتر پیدا کند و به وضعیت فعلی در بیاید.

همانطور که میدانید اکثر تازه مهاجران جدید کانادا را تحصیل کرده های رشته ای تی هستند و تفاوتهائی تکنیکی که در کشور خودمان و کانادا وجود دارد باعث میشود که زمینه علامتهای سئوال بزرگی را برای تازه مهاجران بوجود بیاید. 

ما سعی خواهیم کرد کمی تخصصی در این زمینه صحبت کنیم تا دید بهتری نسبت به آینده این رشته داشته باشیم و بدانیم باید چه قدمهائی برداشته بشود که وضعیت کاری بهتری را در آینده داشته باشیم. قبلا از همه کسانی که سعی میکنند از زاویه دید خودشان اطلاعاتی را در اختیار دیگران قرار بدهند متشکرم.

متن زیر را از دوست خوبمان هموطن خواهش کردم که به عنوان شروع کننده این بحث در اختیارمان بگذارند. (سهیل جان شما هم باید حرف برای گفتن زیاد داشته باشید) 

طبق دید آنالیستهای گروه "سییا", بهبود سکتر آی ت  و خرچ در آی ت, طبق آمار گرفته شده تا اواخر ربع سوم 2004 نخواهد بود. از دید گروه "گارتنر" در سال 2003 آی ت 5 درصد رشد خواهد داشت و این رشد در 2004 ادامه خواهد داشت. در سال 2002 این رشد 9 درصد تخمین زده شده بوده. البته این رشد در نرم افزاره. رشد سخت افزار همچنین مسطح خواهد بود.  به نظر شخصی من این تاریخ به اوایل 2005 هم کشیده خواهد شد. حالا چرا؟ ربع دوم 2003 خیلی سه ماه خوبی بوده, ولی از شروع  ربع سوم امسال شرکتهای بزرگ و متوسط خرج آی تی خودشون رو کاهش دادند. این مسئله بغرنجیه و نشون میده که رشد سکتر آی ت در 2004 اون چیزی که پیشبینی شده نخواهد بود. مصاحبه با مدیران سکتر آی تی نشون میده که خیلی از این شرکتها در اواخر 2004 پاشون رو از روی ترمز برمیدارن و تا 10 درصد به خرجشون اضافه خواهند کرد.

 

طبق بررسی گروه "گولدمن ساکس", اولین اولویت برای بیشتر این شرکتها بریدن هزینه های اضافه آی تی هست. بعد در لیستشون اینهاست:

Information Security

Application Integration

Disaster Recovery

CRM

 

طبق همون بررسی, پایین ترین اولویت اینها هستند:

Managed Network Services

Network Convergence

Replacing Aging Hardware

 

بعد از صحبتی که با چند تا "شکارچی سر" (اشخاصی که نیرو پیدا میکنند) داشتم, در 2003-2004 بازار این کارها داغه:

Application Integration

Disaster Recovery

SAP, PeopleSoft, Baan :CRM and ERM

 

چند نکته:

 

- امروزه بیشترین استخدامها (قرارداد و تمام وقت) در SAP و ABAP هستند.

 

- کارهای مربوط به تخصصهای  Oracle, MS SQL, VB, COM  هنوز خوب گیر میاد ولی تجربه کاری خوبی را طلب میکند.

 

- بیشتر توضیح در Oracle:

Oracle Purchasing

Oracle Project Accounting

SQL, PL/SQL

Oracle Open Interface knowledge

Oracle Business Intelligence

Oracle Discoverer

 

- داشتن تخصص در OOP با Java/CPP عالیه

 

- تکنولوژی J2EE خیلی داغه و قرارداد و کارهای خوبی میشه در این رشته پیدا کرد. در آینده هم رشد خوبی خواهد داشت مخصوصا با رشد Web Services .

 

- هنوز کارهای خوبی در VB, ASP و .NET گیر میاد ولی تجربه کاری مهمه و حرف اول را میزند.

 

- داشته تجربه در  J2EE, Websphere, Oracle and MQ-Series, Data Warehousing شانس پیدا کرده کار در شرکتهای بزرک رو خیلی ساده تر میکنه.

 

- داشتن تجربه و معلومات خوب در Web Services و سیستمهای Wireless به شما شانس بیشتری برای پیدا کردن کار میده ولی این تکنولوژیها هنون تازه و جوان هستد. اما اگه بازار برگرده, بیشترین کارها در این Wireless, Web Services و کارهای J2EE Websphere/WebLogic, Oracle, Data Warehousing  خواهد بود.