از این روزها

هوا از اوایل این هفته شروع کرده به سرد شدن. 

دمای هوا یواش یواش داره به زیر صفر رسیده و در حال پایین رفتن است. باید مواظب خودتان باشید که سرما نخورید. لباس گرم البته نه بیش از حد، خانه گرم ولی نه مانند حمام! متعادل، متعادل و متعادل. یک مقدار احساس سرما کردن بد نیست. باید خودتان را به هوای سرد عادت بدهید تا تحمل سرما برایتان ناخوشایند نباشد.

یاد خاطره سال اولم افتادم که اواسط زمستان به استخر  آب گرم آپارتمان رفته بودم. دورتادور سالن استخر شیشه ای بود. ساعت حدودا ۷-۸ شب بود و برفی (دما حدود ۲۴- با باد) فکر میکنم وزش باد حدود ۳۵ کیلومتر در ساعت بود چون درختان اطراف را براحتی تکان میداد. استخر خیلی شلوغ نبود. شاید حدودا ۷-۸ نفری بودیم. زوجی را دیدم که که از آب در آمدند و بعداز اینکه خیلی سطحی خود را با  حوله خشک کردند همانطور درب خروج سالن استخر را که به حیاط پشتی باز میشد - باز کردند و خارج شدند! اگر با چشمان خودم ندیده بودم شاید باور نمیکردم

پارسال که هوای سرد و زمستان پر برفی بود ولی شاید امسال شاهد زمستان معتدل تری باشیم. تجربه تقریبا نشان داده که هوا یکسال در میان مثل سرد و گرم میشود. مثلا دو سال پیش زمستان خیلی سردی نبود. اگر دقیق خاطرم باشه تا نزدیکیهای کریسمس هنوز برف هم نداشتیم و خیلی همه توی فکر بودند که نکنه کریسمس بدون برف باشه!  تورنتو بدون برف!یعنی میشه ؟ هر چند برف به موقع به داد زمستان رسید تا شرمنده اهالی تورنتو نشود.

خوشبختانه هوا یکی از مواردی است که هر وقت آسانسور سوار میشی خوب میتونی در موردش صحبت کنی و یا اگر هم خبرنداری که هوا امروز چطوری از آب در میاد براحتی میشه کسب اطلاع کرد. در واقع موضوعی هست که همه در موردش حرفی برای گفتن دارند و کسی کم نمی یاره !!! فقط صبحها باید مواظب بلک آیس (Black Ice) باشید که من اصلا خاطره خوبی ازش ندارم. یکروز چنان جلوی ساختمان لیز خوردم که تا چند دقیقه بعد از زمین خوردن نمیتوانستم درست نفس بکشم.

سانتا (بابا نوئل) هم که الان دو سه هفته ای است در مراکز فروش (مال) جلوس فرموده اند و تا چشم بچه ها به قدوبالای این ریش سفید - قرمز پوش شکم گنده میافته - گل از گلشون باز میشه - در خونه ها و پشت پنجره های خیلی از خانه ها آذین بندی و چراغانی هست و وقتی شب ها  در محله ها رانندگی میکنید (از بس سرد شده دیگه نمیشه قدم زد!) مناظر زیبائی را می بینید. از پشت پنجره اکثر خانه ها براحتی میشود درخت کریسمس و چراغ های رنگارنگ را دید.

میهمانی های کریسمس دیگه شروع شده و همه با یک هیجانی در موردش صحبت میکنند که نگو و نپرس. مهمانیهای شب و بخور بخور و بنوش بنوش مفصلا تا دلتون بخواهد. دیگه برنامه همه برای تعطیلات آخر هفته پر شده و آدم بیکار دیگه پیدا نمیکنی. البته باید مواظب نقاط چکاپ پلیس هم بود که سر چهار راههای مهم ظاهر میشوند. یادتان نرود که اگر سرمست هستید رانندگی نکنید که به عذاب خداوند دچار خواهید شد. مخصوصا اگر هنوز مهاجرید و شهروند نشده اید. چون اینجا رانندگی در حال مستی جز جرمهای جنائی محسوب میشود.

تعطیلات از ۲۴ دسامبر شروع میشود معروف به کریسمس ایو (همان عصر کریسمس) . ۲۵ دسامبر که روز کریسمس را همه به هدیه دادن میسپارند و دید بازدید خانواده ها و اگر مذهبی باشند به کلیسا رفتن و انجام مراسم مذهبی . روز ۲۶ معروف به باکسینگ دی (‌‌Boxing Day) که همه بسمت فروشگاهها هجوم می آورند چون اکثرا به این باورند که اجناس به نازلترین قیمت فروخته میشوند. البته باید مواظب قیمتها باشید چون مغازه داران نابهکار هم زیادند!! روز ۲۷ هم جزء تعطیلات عمومیست. تعطیل عمومی بعدی اول ‌ژانویه است که بعنوان روز اول سال نو تعطیل میباشد. شبی به یاد ماندنی برای مجردهای اهل حال. شب رقص و آواز و آتش بازی و خواندن شماره های معکوس سال تحویل ساعت ۱۲ شب در محوطه ساختمان شهرداری سیتی هال (City Hall) و بوسه ها و درآغوش گرفتهای پیاپی یکدیگر و یا هر کی دم دست بود  سپس شب مستی و گذران بار به بار در دان تان (Down Town) و خنده و سرور و شادی

بعضیها تعطیلات و یا حتی قبل از تعطیلات را به کشورهای آمریکای مرکزی و یا جنوبی مسافرت میکنند تا از گرما لذت ببرند و چند صباحی را دور از هوای برفی اینجا بگذرانند. لب دریا - هوای گرم و غذای دریائی و لذیذ بقولی چند صباحی مانند پادشاهان زندگی کردن.  

معمولا کشوارهائی مانند کوبا، مکزیک و جمهوری دومنیکن مورد هجوم سرمازدگان کانادایی قرار میگیرند. بعضی ها هم که به کاتیج (Cottage)  یا ویلاهایشان پناه میبرند و کنار شومینه و آبجو در دست در کنار خانواده تعطیلات را سپری میکنند، گروهی دیگر هم به پیست های اسکی اطراف تورنتو (مانند Horse Shoes)  و مونتریال سرازیر میشوند. جت اسکی و آیس فیشینگ (Ice Fishing) هم دیگر از تفریحاتی است علاقمندان بسیاری در کانادا دارد.

خلاصه شهر پر آشوب است و پر از هیجان. کریسمس مبارک.

نظرات 5 + ارسال نظر
پژواک یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 06:57 ب.ظ

از تجربه شخصی من اینگونه بر می آید که ۲ سال پیش خیلی سرد بود و برف هم زود آمد. دقیقا اول نوامبر ولی پارسال هوا بهتر بود.

ازامروز یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 08:06 ب.ظ http://www.azemrooz.com

پژواک جان منفی ۳۵ پارسال یادت رفته!!!

علی بی غم یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 08:33 ب.ظ http://aliakbarabdoli.blogsky.com

سلام
امیدوارم هوا اونجوری که میخواین باشه البته که منفی ۳۵ رو هم .... وایــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی
موفق باشی
به منم سر بزن
یا حق

کتبالو یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 10:57 ب.ظ

ب..له. بنده روی بلک آیس زمین خوردم و دست چپم رو شکستم. به علاوه ی این که استخوان بازو از محل مفصل با مچ در رفت و جا انداختندش!!!
خلاصه که انشالله همیشه چهار ستون بدنتون سالم باشه. اما حواستون به بلک آیس و وایت آیس و همه جور آیسی باشه.

خوش بگذره.

علی دوشنبه 16 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 12:06 ق.ظ

من هم یه خاطره بد از زمین خوردن دارم
وقتی تو تهران بودم داشتم از کوچه ای که در آن یک نانوایی بربری بود رد میشدم زمین هم کاملاً از برف یخ زده پوشیده شده بود نانوایی هم مثل همیشه شلوغ بود و همه داشتن منو نگاه میکردن و در همان لحظه اتفاق بد افتاد....
خیلی بدجوری خوردم زمین
ولی زیاد به روی خودم نیاوردم
سریع از اونجا فرار کردم
ولی تمام کسایی که تو صف بودن را در حال خنده دیدم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد