تفسیر عکس پست قبلی

راستش را بخواهید آدم اولین بار که این عکس پائین را میبینه خیلی توی ذوقش میخوره! مخصوصا وقتی قیافه های شیک و پیک و آراسته اکثر خانواده ها از ملیتی های دیگر را میبینی ولی مال خودت همیچین چنگی بدل نمیزنه درست مثل حالت بچه ای میونه که با حسرت به اسباب بازی آنچنانی دیگران نگاه میکنه!

 

اولش بهت برمیخوره ولی بعد از اینکه مقداری در موردش فکر کردی میبینی که نه! انگار خیلی بیراه هم نرفته!!

 

بعد که چشمت می اوفته به نوشته ها و توضیحات اون پائین! پیش خودت میگی: آره – خودم هم میتونستم حدس بزنم! به قسمت آخر جمله زیرنویس که میرسی (دو دختر کوچک مجبور به پوشیدن چادر نیستند بلکه دوست دارند دنباله رو خواهر بزرگتر و مادرشان باشند) یک کم بیشتر تو را توی فکر میبره.

 

منرا بی اختیار یاد اون جمله میندازه که میگه: گفتی - باور کردم . اصرار کردی – شک کردم. قسم خوردی – فهمیدم داری دروغ میگی!

 

برای من مثل یک اصرار بود! یک اصراری که میخواست یک چیزی را زورکی بهم برسونه ! برای همین یکدفعه حس کارگاه بازیم گل کرد (شاید هم خیالاتی شدم – نمیدونم! ) و عکس را گذاشتم جلوم و خیره خیره بهش نگاه کردم. هر چی بیشتر بهش نگاه میکردم انگار یک چیزهای جدید پیدا میکردم! خیلی از شماها هم اشاراتی کردید. اگر نگید طرف زیادی ریز شده! 

ولی به نظر من – این عکس و افرادش به این راحتی ها که اون پائین نوشته  اتفاقی انتخاب نشده اند! یعنی اینطوری هم نبوده که ما رفتیم مشهد دیدیمشون و خیلی باحال بودند و یک عکس هم از ازشون گرفتیم که بیاریم بذاریم اینجا! من فکر میکنم این عکس سفارشی درست شده. یعنی روش فکر شده. چرا؟

 

۱-       ما همه میدونیم – وجود فرزند پسر توی خیلی خانواده های ایرانی هنوز که هنوزه خیلی مهم است (اون هم برای همچین خانواده ای!)  در این عکس آن پدر محترم با اون نیش باز - شاید میخواهد به ما برسونه که بدون پسر هم خیلی خوشحالیم!

۲-       اگر به طرز ایستادن دختر ها نگاه کنید – متوجه میشوید که از اون کوچیکه که سمت راست مامی جان ایستاده تا اون بزرگه و بعدش هم خود مامی جان – حجابشان را مرتبا محکم و محکمتر کردن. در واقعه عکاس میخواسته نشان بده که سن دختران هر چه بیشتر میشه – حجاب برایشان مهمتر میشه و باید بیشتر حفظش کنند.

۳-       لباسهای هم شکل دختران – نشان دهنده اینست که ما بین بچه هامون هیچ اختلافی نمیذاریم. (همشان را با یک بیل میزنیم!)

۴-       رنگ مرده زرشکی دامنها – نشان دهنده اینست که ما زیاد به رنگهای تیره و سنگین علاقه داریم و اصلا رنگ باید سنگین باشه!

۵-       کفش های ساق دار بچه ها نشان دهنده اینست که – ما همچین خارج ازمد هم نیستیم ها ولی زیر چادر!

۶-       شلوار و پیراهن اتو نکرده و کمربند رنگ و رفته ددی (Dadyجان را با لباس بچه ها مقایسه کنید! فکر کنم اینجا عکاس خواسته ۲ تا هدف را بزنه! یکی اینکه بگه برای ما ایرونیها بچه ها مهمترند و ثانیا مرد که به ریخت و قیافه اش نمیرسه!

۷-       وای - اون شیکم ورقلمبیده ددی جان – دیگه حرف را تمام کرده. منکه عاشقش شدم! هر چه بیشتر نگاش میکنم بیشتر لذت میبرم! شما چی؟

۸-       نشستن خانم بر روی مبل و ایستادن ددی جان همچین بدون حکمت هم نمی تواند باشه! وگرنه ما میدونیم – در اکثر اینچنین خانواده هائی – حرف اول را مرد میزند و زن جایش فقط در آشپزخانه است و یا توی ....

۹-       اون سنگ مرمر هم فکر میکنم مشخصه اینست که ما کشورثروتمند و متمدنی هستیم. کف زمین را ببینید چقدر برق میزنه.

۱۰-    ذکر مشهد و زیارت و این حرفها در زیرنویس عکس فکر میکنید همینطوری اتفاقی اونجا نوشته شده؟ یا حتما دلیلی داشته که میبایست توضیح داده بشه؟

 

در آخر از اینکه چرا یک خانواده صاف و مرتب تر را به عنوان یک مشخصه ایرانی جماعت در نظر نگرفتن -  خودش حکایت های دیگر داره و بدون غرض نمیتواند باشد.

 

هرچند ما خوشمان نیامد که چرا حالا این عکس انتخاب شده ولی براستی نشان دهنده یک خانواده ایرانیست. براحتی میشه گفت که شاید نزدیک به ۷۰- ۸۰ درصد مردم ایران اینچنین هستند .

دوستان - وقتی در کنار آشنایان و همکاران فرنگیمان نشسته ایم و در مورد فضایل و نحوه زندگی ایرونیها و تمدن درخشان اونطرف آب داد سخن میرانیم. این عکس را یادمان نرود!

خودمان را گول نزنیم. همین هستیم!

نظرات 12 + ارسال نظر
فرهاد, يك ه&#160 پنج‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 02:16 ب.ظ

كاپيتان جان, فكر مي كنم اين نوشته ات همه رو به فكر برده!

review جمعه 8 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 06:55 ق.ظ http://review.persianblog.com/

قیافه دخترها نشون میده که از اون وبلاگ نویسهایی بشن /هستند که دائما موزیک مثلا اندی و انریکه و شعر و چت عکس بریتنی اسپیرز دانلود می کنند.....

لباس و خودکار توی جیب مرد هم نمونه تیپیکال یک کارمند دولتی - بخش کارگزینی است..:) .... یعنی مثل خیلی از ایرانیها : یک ظاهر (رسمی و ظاهرا متدین همرنگ جماعت شو زیارت بروی روزه بگیر بی اعتنا به قافله تمدن ) و یک اندرونی غرب گرا و حسرت به دل .... کشاکش همیشگش مدرنیته و سنت گرایی ...

شیرین شنبه 9 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 08:07 ق.ظ

ظریف و جامع و بآ صداقت‌نقد‌کردین....بله‌ چه خوشمون بیاد چه بدمون...همین هستیم.

ملا حسنی در کانادا شنبه 9 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 09:12 ق.ظ http://mollah.blogspot.com

همین خانواده رو که می بینی ! دلم میخواد عکس ده سال بعدی شون را هم بتونیم ببینیم. آنوقت ببین همین دختر ای کوچولو چطوری تریپ می زنند و تو خیابون میایند و نیروی انتظامی مرتب به اونا تذکر میده و مسولین مملکت فکر میکنن این جوانان از خارج خط میگیرند! نه بابا. نتیجه افراط همیشه تفریطه.

سونیا شنبه 9 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 08:05 ب.ظ

در مورد علل طلاق ...نظر کوچولویی دادم.لطفا یه نگاه بندازین.ممنون

یلدا دخمر گل یکشنبه 10 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 02:06 ق.ظ http://1291360.persianblog.com

والله چی بگم؟!!! اونقدر تو بهر حرفات رفتم که حرفم نمیاد... ولی ۷۰ - ۸۰ درصد مردم ایران اون موقع یعنی حدود ۲۰ سال پیش اینطور بودن الان حدود ۷۰ درصد مردم طوری هستن که توی این عکس اصلا نیست... به هر حال.. این خانواده نشان ایرانی نیست.. شاید نشان عده ای از ایرانی ها باشه...

مژ گان یکشنبه 10 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 02:30 ق.ظ http://ninijon.persianblog.com

توسط یک نفر به وبلاگ راهنمایی شدم واز تفسیرت خیلی خوشم اومد...خیلی دقیقی....آییییییییی گفتی

شکوفه یاس یکشنبه 10 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 07:36 ق.ظ http://shekoofeh.persianblog.com

سلام .... من عکس رو دیدم ... البته هر کسی می تونه یه برداشت رو داشته باشه !!! ولی اگر خانواده های ایرانی رو بخوایم با این عکس تفسیر کنیم ... از دید ما ممکنه یه چیزهایی جور بشن یا یه چیزهایی هم جور نباشن ولی باید دید که این عکس دارای چه مخاطبینی است ... ما که خودمون رو می شناسیم باید تاثیر و برداشتتش رو از کسی بپرسیم که ایرانی نیست ببینیم همچین کسی چه برداشتی خواهد داشت !!!

فاطمه(آسمان مال من است) یکشنبه 10 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 03:22 ب.ظ http://skyismine.blogspot.com

سلام. با یلدا موافقم. اما خیلی ضایعه!

امیر یکشنبه 10 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 06:22 ب.ظ http://nargeslove.persianblog.com

سلام کاپیتان
راستش منهم اون عکس رو دیدم. از نزدیک و نه روی صفحه مونیتور. میشه گفت حرفات رو کاملا قبول دارم. نمیدونم به عکسی که از ترکیه گرفته شده بود نگاه کردی یا نه؟ یا خانواده فقیر با لباسهای پاره پوره رو انداخته بود. به وبلاگت لینک دادم.
موفق باشی

امیر دوشنبه 11 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 06:35 ب.ظ http://nargeslove.persianblog.com

سلام
من از خواننده های وبلاگتون هستم. متاسفانه ظاهرا شما بعد از پست جدید پینگ نمیکنید و دیگران از بروز شدن وبلاگتان با خبر نمیشوند. با استفاده از لینک http://blogrolling.com/ping.phtml میتوانید خودتان وبلاگتان را پینگ کنید. اونوقت در وبلاگهایی که به شما لینک داده اند (مثل وبلاگ نرگس و من) لینک وبلاگتان در بالای لیست قرار خواهد گرفت و خواننده های وبلاگتان نیازی ندارند تا هر روز ویلاگتان باز کنند تا ببینند که بروز شده است یا نه.
موفق باشید

حمیدیان چهارشنبه 13 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 04:17 ب.ظ http://www.tohid.org

به وبلاگ من هم سری بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد