نکاتی پیرامون خرید اتومبیل دست دوم

مطلب برگزیده از وبلاگ تهرانتوئی عزیز خودمان. تشکر از زحمتی که  برای ترجمه کشیدی

دوستانی که به تازگی به کانادا می آیند و مایل به خرید اتومبیل هستند غالبا فاقد سابقه اعتباری – کردیت هیستوری- کافی برای خرید اتومبیل نو به روش اقساطی هستند و مجبور می شوند هزینه خرید را نقدا بپردازند. در بدو ورود به کانادا، از آنجاکه دلار همراه، باید پاسخگوی هزینه های زندگی و جستجوی کار نیز باشد، خرید اتومبیل نو – که گارانتی فنی کارخانه را به همراه دارد- برای اکثریت مهاجران مقدور نیست و به بازار خودرو های دست دوم روی می آورند. در این بازار، مثل تمام نقاط دنیا، خطر خریدن اتومبیل معیوب و ناسالم وجود دارد و صرفنظر از اینکه کلاهبرداری ای در کار باشد یا خیر، احتمال خرید خودروی که بزودی هزینه تعمیرات اساسی را به صاحب جدیدش تحمیل کند، همیشه وجود خواهد داشت.

ادامه مطلب...

Welcome to CANADA


TransCanada Highway Labrador






 
















نتورکینگ (Networking) در کانادا - قسمت اول


خیلی وقت بود میخواستم این مبحث را شروع کنم ولی متاسفانه به دلایل متفاوتی امکانش نبود - میدونم که ممکن است خیلی مورد توجه همه نباشه برای همین سعی میکنم خیلی سریع عنوانش کنیم و ازش رد شیم!

از دهه گذشته میلادی که بازار آی تی خیلی داغ شد و از کامپیوتر ها از آن شکل مین فریم بصورت کامپیوتر های شخصی امروزی تبدیل شدند و رشد سریع نرم افزارهای سیستم عامل و یکه تاز شدن مایکروسافت در سیستم عاملهای کامپیوترهای شخصی و سپس به بازار آمدن سیستم عامل ان تی (NT) و شکل گرفتن سریع شبکه های کامپیوتری باعث شد که این رشته (نتورکینگ) از حالت سنتی خودش خارج بشه و تا حدودی فراگیرتر بشه - از طرفی سخت افزار هم خیلی سریع شروع به رشد کرد و راترها (Router) هاب ها (Hub) سویچ ها (Switch) و انواع اقسام توپولوژیهای مختلف و از همه مهمتر همه گیر شدن اینترنت باعث شد که شرکتهائی مانند مایکروسافت - سیسکو - نورتل و ... شروع به دادن مدارکی مانند MCSA - MCSE  و A+ و .... کردند.

از طرفی چون اکثر شرکت ها میخواستند خودشون را با این تکنولوژی همراه کنند سرمایه گذاریهای خیلی زیادی روی سخت افزار و همینطور نرم افزار کردند. بازار کار هم آنچنان داغ بود که هر کسی در آن زمان یکی از مدارک سطح بالای آن شرکتها را داشت میتوانست پول بسیار خوبی بسازه !! و تقریبا میشد گفت دیگه طرف بار خودش را بسته بود !!

ولی با رکود وضعیت اقتصادی و کم کردن سرمایه گذاری شرکت ها روی آی تی در اوایل دهه جاری همه چیز را خراب و خیلی فرمول ها جابجا شد. یکی از دلایل آن هم این بود که چون شرکت ها سطح درآمدی کمتری نسبت به قبل داشتند؛ سعی به سرمایه گذاری در این تکنولوژی نمیکردند - از طرفی هزینه استخدام افراد مجرب نتورکینگ و نگهداری سخت افزار ها آنچنان زیاد بود که هر شرکتی نمی توانست از پس همه هزینه ها بربیاد. خب نتیجه اش بوجود آمدن شرکت های آوت سورس (Out Source)  بود - بدین معنی که شرکتهای بوجود می آمدند که کلیه خدمات نتورکینگ - سرورها و راترها را برای شرکتهای کوچک فراهم میکردند. (همان متمرکز سازی).

در واقع این روش سودی دو طرفه داشت - هم شرکتها لازم نبود سرمایه گذاری سنگینی برای سرورها و نگهداری و رفع مشکل آنها داشته باشند و هم اینکه شرکتهای آوت سورس هم فقط با داشتن چند تا متخصص مجرب می توانستند صدها و حتی هزاران سرور و راتر را در سراسر دنیا کنترل کنند و دیگر شرکتهای کوچکتر لازم نبود فردی مجرب را داشته باشند بلکه فقط با استخدام افرادی مانند Desktop Support (فارسیش چی میشه؟) که مشکلات روزمره یوزرها (Users) را برطرف کند؛ کافی بود؛ آن هم  با حقوقی حدودا نصف و حتی کمتر از افراد قبلی  و هم اینکه هزینه های نگه داری سرورها وووو را به شرکتهای دیگر می سپردند.

بدین شکل زنگ خطر بزرگی برای افرادی شد که با صرف سرمایه گذاریهای چندین ده هزار دلاری دوره های شرکتهای مختلف را گذرانده بودند.

ادامه دارد....